Monday, July 13, 2009

back to work!

14 july 2009

hari ni hari kedua aku mula bekerja di klinik. Setelah 2 bulan setengah duduk-duduk di rumah. Gembirakah aku pulang bekerja?
mula-mula aku kurang gembira...ya lah, best duduk kat rumah. Banyak benda boleh baca. Bila telefon berdering, kita tahu itu samada famili atau kawan kita yang call. Sekarang ni, kalau dah mula kerja, bila telefon berbunyi, terutama saat kita baru nak relax kat rumah, hati mula berdebar-debar, hospital kut....pendek kata jadi doktor yang kerja kat hospital ni memang takde privasi atau masa sendiri. setiap masa phone kena pastikan ada di sisi, walaupun waktu tidur. Nak pergi mana-mana pun kena pergi dekat-dekat, yang kira-kira kalau ada emergency, boleh cepat-cepat lari. Dah berapa kali juga terjadi, baru sempat jamah sikit, dah kena lari.
Kalau pergi jauh sikit, kenalah berdoa lebih sikit, jangan tiba-tiba ada patient nak beranak pulak. Ataupun minta kawan-kawan tolong cover sekejap. Itulah, masa tu dah bukan milik kita lagi.

memang rasa tak best sangat.....

Tapi hari ni, baru hari kedua masuk kerja, dah pun ada patient bersalin. Doktor jugak. Berkali-kali dia ucap time kasih. Ya lah, kalau tak, tak tentu lagi siapa yang menyambut baby dia, silap-silap doktor lelaki.
Semalam pun patient yang datang muka berseri-seri tengok doktor dia orang dah keje semula. Doktor dia orang je yang muka manis-manis kelat....
Tadi, husband patient Somalia tu beritahu.." doktor, we pray so much for you to get well......"

Ye lah.. Alhamdulillah. Di sini telah ditentukan tempat aku menabur bakti. Di sinilah aku kena teguh berdiri. Jangan pandang kanan dan kiri lagi. (-:

1 comment:

  1. salam...
    dr. ariza.. sy salah seorg patient dr.
    terjumpa pulak blog dr.
    sy baru tau yg dr. x berapa sihat sblum ni...
    now dr. dah start keje yer..alhamdulillah..
    awal bln aritu ada ke klinik dr. tp dr.shida yang ganti masa tu...
    baby saya dah masuk 9mths.
    masih teringat lagi 9bln yg lepas dr. sambut kelahiran my baby..
    InsyaAllah next pregnancy sy jumpa dr. lagi yer... hehe

    ReplyDelete