Monday, May 4, 2009

doa-senjata orang mukmin

5 may 2009-kakiku masih berbalut simen. kekadang terasa juga nyerinya. Tapi semalam aku menerima berita gembira yang harganya padaku sepadan dengan sakitnya yang aku tanggung ketika patah kaki dulu.
aku mendapat khabar pesakitku mengandung..alhamdulillah syukur. Maria namanya. Berkahwin sudah lama. dah pernah mencuba bayi tabung uji denganku. Kali pertama gagal. lama juga dia merajuk sebelum mahu mencuba sekali lagi. cubaan kedua juga gagal. akan tetapi alhamdulillah masih ada embrio lebihan yang dibekukan. 2 minggu lepas aku memasukkan semula embrio tersebut ke dalam rahimnya. Aku menyuruhnya tawakkal sepenuhnya pada Allah. jangan diletak harapan sedikit pun pada diriku ini. Menghidupkan satu nyawa memang bukan kerjaku. Aku hanya mengusahakan jalan.

sebenarnya banyak juga faktor2 negatif kali ini. Pertamanya memasukkan embrio yang sudah disejukbekukan memang kejayaannya kurang dibanding memasukkan embrio yang 'fresh'. Yang kedua walau tidak kuberitahu pada Maria, kata embriologist yang menjaga embrio, kelihatan tiada perkembangan embrio selama ia disimpan. Adalah lebih positif sekiranya embrio berkembang. yang ketiga sewaktu memasukkan 3 embrio ke dalam rahimnya, satu terkeluar semula dan terpaksa dimasukkan lagi.

segalanya kelihatan sukar sekali. Namun aku menyemangati Maria dan kuminta dia terus berdoa, bersedekah dan bertaubat.Aku pernah mendengar sekiranya seorang hamba bertaubat Allah akan turunkan hujan dari langit, menambah anak-anak dan binatang ternakan untuknya...

aku sendiri berdoa untuknya...setiap kali hujan turun...

dan Alhamdulillah, Allah Maha Mengabulkan doa hamba-hambanya....

1 comment:

  1. Wah Doktor boleh tambah lagi satu profesion la.. jadi penulis blogger sepenuh masa! :)

    I think you are a great writer! I like your writing! :)

    Ummu Reem

    ReplyDelete