Saturday, May 16, 2009

selamat hari guru!

16 May 2009

"school is best today,ummi!''.Itu kata-kata yang pertama keluar dari mulut Tholhah, anak bongsuku sebaik kujemput dari sekolah. Allah...tuhan saja yang tahu betapa bahagia dan berbunganya hatiku mendengar kata-katanya itu.

baru beberapa hari lepas, selepas kumarahi kerana tidak mahu kesekolah, dia berkata...'tholhah nak mati'''. Kudiamkan aja pada mulanya, dia keluar dari bilik dan sebentar kemudian datang lagi...dengan sebilah pisau lipat di tangan!...berderau darahku..pisau lipat abangnya agaknya..aku cuba bertenang dan kupujuk dia perlahan-lahan...kupanggil dia untuk kupeluk dan dengan cepat pisau itu kurampas. astagfirrullah...berkali-kali aku beristighfar....rupa-rupanya anakku betul-betul tertekan dengan keadaan di sekolah.

guru.....aku tidak tahu apa adakah pekerjaan yang lebih mulia dari seorang guru...atau adakah pekerjaan yang lebih beruntung dari menjadi seorang guru...

teringat aku satu caption dari cerita Sang Murabbi..."..tak pengen jadi orang berharte...?" kata sang ibu pada anaknya...jawab si anak...."Eh..ibu, justru guru hartenya banyak...ngasi ilmu terus..."

contoh terbaik seorang guru adalah pada sosok tubuh nabi Muhammad s.a.w.-mendidik dengan penuh kasih dan sayang, penuh kesabaran,...mendidik dengan hati..

ada satu cerita yang sangat menyentuh hatiku. Rasul terlihat ummu Fudahil sedang menggendong anaknya yang kecil, lalu Rasul mengambil bayi itu dan menggendongnya pula. Tiba-tiba bayi kecil itu kencing di baju rasulullah, terkejut dengan kejadian itu, ummu fudail terus merampas bayi itu dengan agak kasar. Rasulullah kelihatan tidak suka dengan kejadian itu dan berkata, ' air kencing di bajuku boleh dengan senang dibersihkan dengan air, tapi perasaan anak yang rosak itu, bagaimanakah kamu nak memulihkannya.."

siapakah dan bagaimanakah memulihkan perasaan anak yang 'dirosakkan' oleh guru?
bagaimana memulihkan perasaan anak yang telah dirosakkan oleh kedua ibubapanya-yang juga adalah guru?

berapa ramaikah guru kini yang mendidik dengan hati..?
berapa ramaikah ibubapa yang mendidik dengan hati?

alhamdulillah, aku bersyukur pada Allah, masih ada juga guru-guru yang mendidik dengan ikhlas, yang mahu mengelus lembut rambut muridnya, yang mahu meletakkan tangannya yang mulia ke atas dada anak muridnya dan mendoakannnya...

'a mediocre teacher tells, a good one explains, a better teacher demonstrates but a superb one inspires........'

Selamat Hari Guru!

No comments:

Post a Comment