Friday, May 1, 2009

sadaqah berganda 10

1 mei 2009
hari ini genap seminggu kemalangan yang menimpa diriku. Ramai teman-teman yang datang melawat.Cukup ramai. kedatangan mereka membahagiakan aku. Memanglah Islam sangat menggalakkan untuk menziarahi orang yang sakit. Patutlah biasanya pesakit di wad pun selalu tertunggu-tunggu dan gembira bila doktor datang melawat.

Ada sebuah buku yang kadang-kadang kuberi kepada beberapa orang pesakit yang datang. Tajuknya 'sedekah menyembuhkan penyakit'. Di dalamnya terkandung anjuran dari Rasulullah untuk bersedekah ketika sakit dan meniatkan untuk kesembuhan. Di dalam buku tersebut juga ada disertakan pengalaman-pengalaman peribadi mereka-mereka yang pernah bersedekah dan sembuh dari penyakit yang dihadapi.

Sebaik sahaja mendapat kemalangan, aku memang sudah berniat untuk bersedekah. Aku meminta pembantu peribadiku untuk mengeluarkan wang dan memberi kepada sesiapa yang susah termasuk seorang cleaner yang kelihatan agak susah pada pandanganku.

Pada hari yang sama, aku diziarahi seorang teman dan dia memberi sedekah kepadaku. Tergamam juga aku, lama sangat rasanya aku tidak menerima sedekah, dan aku memang tak layak pun. Anyways, aku berterima kasih banyak pada temanku yang bersungguh-sungguh menyuruh aku menerimanya. terimakasih sahabat.

petangnya, pembantuku berkata dia telah memberi sejumlah wang kepada salah seorang cleaner tempat aku bekerja. Katanya terharu sangat tengok makcik tu bergenang airmata, tambahan pula dia sedang puasa sunat Khamis. Aku bertanya berapa yang disedekahkan. Katanya RM 100. Aku terdiam.Aku menceritakan kepadanya sedekah yang kuterima hari ini dan aku suruh dia meneka berapa dia fikir jumlah yang aku terima dari sedekahku...jawabnya...?RM1000.?. aku tersenyum, tepat sekali. Aku telah menerima wang RM1000 pada hari sama aku bersedekah RM 100. Subhanallah...

No comments:

Post a Comment